NM sprint kvalifisering

En god del tid ble brukt på å forberede løypene til NM sprint kalifisering som gikk forrige lørdag i Nydalen. Tenkte å dele litt tanker om løypene og veivalg her.
Da prosessen med løypeleggerarbeidet begynte tidlig på høsten i fjor var tanken min å lage en kvalifisering som er teknisk like utfordrende som en god final løype. De årene jeg har bodd i Norge har kvalifiseringen ofte vært en god del enklere teknisk enn finalen. Noe som jeg syns er litt synd, men på den andre siden forståelig når man tenker at man ønsker å „spare“ det teknisk mest krevende området til finalen. I Nydalen var vi så  heldige at vi hadde et stort område tilgjengelig som ga muligheten for å lage fine løyper til både kvalifiseringen, finalen og stafetten.
I tillegg skulle det være en fair konkurranse. For løypeleggingen betyr det først og fremst at det skulle være mulig å se hva som er kortest/ raskest veivalg og at gjennomganger og forbudte områder er tydelig nok både på kart og i terrenget slik at det skulle være mulig å lese dem i fart. Flere steder hvor løperne kunne komme i kontakt med forbudte områder som er utydelige i terrenget, har jeg derfor markert forbudte områder med merkebånd. Gjennomgangene hadde en bredde på minst 0,4mm på alle mulige traseer for å gjøre dem tydelig på kartet.
Etter en del trøbbel med byggarbeid og borring av energibrønner måtte spesiell slutten av kvalifiseringsløypa bli forandret en del de siste ukene før NM. Etter å ha skyvet mange poster litt fram og tilbake og redigert en god del på kartet, ble jeg fornøyd med hvordan løypene var da de ble sendt til trykk mandagen før NM.
Junior og senior løypene for hennholdsvis damer og herrer er helt like fram til andre meldepost (152). Deretter får juniorene en litt kortere sløyfe, mens avslutningen (siste 4 postene) igjen er helt like for alle løypene. Så la oss ta en litt nærmere titt på løypene. Vi begynner med del 1 som går helt fram til det første langstrekket:

Første post i dameløypene var relativt snilt. Mens man løp gjennom parken var det dog viktig å bruke tida til å komme seg på forskudd. Hadde man stemplet første posten gikk det relativt kjapp. Mange avgjørelser måtte gjørses på kort tid gjennom bakgårdene. Hvilket veivalg man tok på de korte strekkene var muligens mindre viktig enn hvor bra man klarte å holde flyten.

DEL 1 damer

Del 1 damer

Herrene derimot fikk det muligens litt mer teknisk utfordrende rett fra starttrekanten. Jeg var litt bekymret for at tida man hadde fram til starttrekanten ikke var lang nok til å kunne vurdere veivalg til første post. Veien til startpost ble derfor med nesten 100m ganske lang, og etter at jeg snakket med prøveløperne var jeg overbevist på at det skulle være mulig å vurdere veivalgsmulighetene på en fornuftig måte.
For herrene gjalt det altså å komme seg på forskudd enda litt tidligere. Man ble kastet inn i en veivalgsvurdering, og måtte deretter holde tett kartkontakt for å flyte gjennom bakgårdene på en fin måte.

DEL 1 Herrer

Del 1 herrer

Etter del 1 kom det et veilvalgstrekk for både damer og herrer. I alle klassene var det klart kortest og raskest (og finest) å ta fotgjengerbroa lengre nord-vest ved Bjølsendumpa, isteden for å ta bilbroa over Akerselva. For damene var det 100m man kunne spare her (og fortsatt 75m hvis man skulle bestemme seg for venstre-veivalget litt sent), mens det var 60m for herrene. For at det virkelig skulle lønne seg å ta fotgjengerbroa for herrene, sperret jeg en del av fotgjengerfeltet langs bilveien. Løypevakten rapporterte heldigvis, at alle løperne på øst-veivalget holdt seg til sperringen og ingen måtte bli disket.

langstrekk damer.jpg

Langstrekk damer

Langstrekk herrer.jpg

Langstrekk herrer

Etter langstrekkene kom det et strekk (til 175) som kanskje var det mest avgjørende i både dame og herre klassen. I hvert fall var det det mest diskuterte strekket på arena etter løpet. Utfordringen var kanskje litt den samme i begge klassene, selv om strekket er ganske annerledes.
Damene hadde 1 – 2 korte strekk i et morsomt boligområdet, før det gjalt å kome seg til post 175. For damene gjalt det å skjønne, at det mest opplagte veivalget ikke var mulig å gjennomføre pga en upasserbar mur (som for øvrig lå rett bak noe olivengrønt i tillegg).
Løp man inn på dette veivalget, så man muren i det man løp opp trappa og rundt svingen. I det øyeblikket skjønte man at man hadde gått på en ordentlig bom. Det enest riktige i dette tilfelle hadde vært å snu, og dermed „bare“ løpe 105m ekstra. Det som flere av damene derimot gjorde var å fortsette på veivalget dems, og løpe helt rundt østover og gjennom bakgården. Dette medførte en omvei av totalt 175m og et tidstap på over 40 sek. Her røyk nok finalplassen til flere av damene.

kortstrekk damer.jpg

Post 175 damer

Herrene hadde en lignende utfordring, selv om strekket var helt annerledes. Det gjalt å lese kartet nøye. I motsetning til damene var det dog det mest opplagte veivalget som bare måtte bli sett og gjennomført. Flere av herrene trodde derimot at dette skulle være en klassisk høyre/ venstre utfordring. I virkelighet var det dog opplaggt at det korteste veivalget var det som gikk rett gjenomm bakgården. Problemet til flere av løperne var dog at de ikke så dette veivalget som en mulighet. Gjennomgangen hadde en bredde av 0,8mm (som er dobbelt så mye som kartnormen foreslår som minste bredde). Avhengig av hva man valgte løp herrene 120-130m ekstra ved å ikke se veivalget gjennom bakgården. Noe som garantert kostet finalplassen til flere av herrene.

kortstrekk herrer.jpg

Post 175 herrer

Posten etter 175 var lik for damer og herrer, men forskjellig mellom heatene. Til posten lengst øst måtte man helt klart opp trappa, forbi byggområdet, ned trappa igjen, også høyre venstre inn i posten. En utfordring for løypelegging var byggområdet som stadig forandret seg. Kvelden før NM dukket det opp et par grushauer rett øst for det trekantete byggområdete (disse var ikke der da jeg sjekket området fredag morgen). Jeg skaffet en spade, og sendte Håvard ut til å grave en sti gjennom grushauene og langs gjerde. Takk for det! Jeg har ikke hørt noe klaging eller kommentarer angående dette fra løperne og håper derfor at dette ikke skapte noe særlig utfordringer i løpet.
For de to postene som ligger lengre vest tror jeg at det beste er å ikke velge trappa, men holde seg til venstre med en gang, også løpe mellom husene og den lille pasasjen på gresset til posten. Dette er nok noen meter lengre (ca 30m), men man sparer både en trapp, noen høydemeter, og løping gjennom skog.
Posten etterpå var mer eller mindre et transportstrekk.

Etter 175.jpg

Tilbake over Akerselvar for både damer og herrer

Post 152 var meldepost 2. Herfra og fram til forvarsel (178) hadde alle 6 løypene en annen runde. Men uansett hvilken post man hadde, så var det beste veivalget ut av 152 å fortsette ut av bakgården i nordvestlig retning. Spesiell mange av juniorene leste dog ikke kartet godt nok da de løp rundt svingen av det første huset og endte dermed opp i en blindvei. Jeg var klar over denne utfordringen. Å tegne området gult for å unngå en „disk-felle“ kunne jeg ikke gjøre i og med at det til og med var hengt opp et skilt med „IKKE GÅ HER“. Jeg bestemte meg altså for å markere tydelig med merkebånd hvor grensen til olivengrønt gikk. I tillegg syns jeg at kartet i utgangspunktet er godt nok her for å skjønne hvor man har lov til å løpe. Likevel var det litt folk ute som muligens begynte å bli sliten i hode og dermed sløv med kartlesinga. Men, et par bilder sier mer enn 1000ord…

 

Postvakten fikk tatt en del bilder av folk som var i ferd med å løpe i forbudt området her, men til slutt var det heldigvis ingen som ignorerte sperrebåndet helt og dermed slapp vi unna å diske noen av løpere på dette stedet.

Den siste sløyfa etter dette „IKKE GÅ HER“ dilemma ved post 152 var ikke like utfordrende enn starten av løypa i alle klassene. Arbeidet med å bore energibrønner som ble utført i dette området skapte utfordringer for løypeleggingen. Jeg fikk til slutt en god dialog med prosjektlederen av selskapet som jobbet her, og vi ble enige om hvordan gjerdene kommer til å stå under NM, hvor vi fikk lov til å løpe, og under hvilke forutsetninger. Hvis det er et bra veivalgstrekk jeg skulle plukke ut av denne siste sløyfa, så var jeg fornøyd med veivalget fra 184 til 187 (H21-1 og H21-2) som ligger sørvest på kartutsnittet. Løperne kom nordfra inn til post 184. Å snu ved posten og løpe tilbake for å løpe på fortauet langs veien til 187 er kanskje ikke det som virker mest naturlig. I dette tilfelle er det dog 20m kortere, og enklere å gjennomføre.
siste sløyfe.jpg

Avslutning.jpg

 

Avslutnignen var ganske simpelt. For å ikke „bruke opp“ terrenget til finalen, hadde jeg nok ikke noe særlig plass til å lage en spennende avslutning. Jeg ville dessuten unngå parkeringsplassen rett ved 178 (Forvarsel). Det er vanskelig å forutse hvor mange biler som kommer til å stå i veien og sperrer for løperne. Parkeringsplasser ser ofte fine ut på kartet, men full med bilder går det ofte ikke ann å krysse en parkeringsplass på den måten man ønsker.
Når det gjelder avslutningen tror jeg at jeg gjorde det beste ut av området jeg hadde til rådighet.

Til slutt ble jeg godt fornøyd med hvordan løypene ble, og hvordan arrangementet ble gjennomført. Selv om det var en god del jobb, var det gøy å jobbe med forberedelsene og gjennomføringen av denne kvalifiseringen.

Håper dere som løp (og så på) fikk også en god sprint-o opplevelse under denne kvalifiseringen og publikumsløpet!

Alle løypene finnes forresten også i livelox -> https://www.livelox.com/Events/Show/39290/NM-sprint-Kvalifisering?culture=nb-NO

 

Kategorien: Uncategorized | 2 Kommentare

Beitragsnavigation

2 Gedanken zu „NM sprint kvalifisering

  1. Pingback: Hvordan legge sprintløyper ? |

  2. Anonymous

    Veldig bra løpyper! Takk for en spennende kvallik!

schreibe ein Kommentar (email muss NICHT angegeben werden)

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s

Bloggen auf WordPress.com.

%d Bloggern gefällt das: